„ThinkTwice”: suprask klaidingą informaciją

Kasdien mus pasiekia įrašai, vaizdo įrašai, memai ir žinutės. Kai kurie jų yra tikri, tačiau daugelis ne.


Kad padėtume mokiniams, mokytojams ir bendruomenėms geriau orientuotis šiandieninėje informacijos aplinkoje, sukūrėme žiniasklaidos raštingumo seriją. Kiekvienas vaizdo įrašas atsako į svarbiausią klausimą.

1. KAS yra dezinformacija ir misinformacija?

Norėdami sustabdyti klaidingą informaciją, pirmiausia turime suprasti, kas tai yra.


Šiame vaizdo įraše paaiškinamas skirtumas tarp misinformacijos (klaidingo turinio, platinamo netyčia) ir dezinformacijos (klaidingo turinio, platinamo tyčia tam, kad paveiktų, manipuliuotų ar apgautų).

Jame parodoma, kaip lengvai klaidinantys įrašai plinta ir kodėl budrumas yra būtinas.

2. KAS kuria ir skleidžia klaidingą informaciją?

Klaidinga informacija neatsiranda savaime.
Šiame vaizdo įraše aptariami skirtingi šaltiniai, kurie ją kuria ir platina:

  • Politinės grupės, siekiančios paveikti rinkėjus ar formuoti pasakojimus
  • Botai, užpildantys platformas melagingais įrašais greičiau nei spėja sureaguoti faktų tikrintojai
  • Paprasti žmonės, kurie dalijasi nepatikrinę
  • Sąmokslo grupės, skleidžiančios baimę ir nepasitikėjimą

Suprasdami, kas stovi už klaidingo turinio, lengviau atpažįstame tikruosius jo tikslus.

3. KODĖL kuriama dezinformacija?

Kartais melagingas turinys kuriamas tik tam, kad sukeltų reakciją.
Kartais, kaip pokštas, kuris tampa rimtai vertinamas.
O kartais, sąmoningai, siekiant supainioti, suerzinti ar išprovokuoti plitimą.

Šiame vaizdo įraše paaiškinamos dezinformacijos motyvacijos — nuo dėmesio siekimo iki emocinės manipuliacijos — ir kodėl net „nekalti pokštai“ gali sukelti realios žalos.

4. KADA ir KUR klaidinga informacija plinta?

Klaidinga informacija klesti tada, kai vyrauja neužtikrintumas, stiprios emocijos ir skubus naršymas.
Šiame vaizdo įraše paaiškinama, kada misinformacija plinta greičiausiai:

  • Krizių ar sumaišties metu
  • Kai žmonės ieško greitų, o ne tikslių atsakymų
  • Socialinių tinklų srautuose, kurie vertina greitį, o ne tiesą
  • Privačiuose pokalbiuose, kur tikrinimas dažnai praleidžiamas

Taip pat pabrėžiama mokytojų svarba — kaip tylūs tiesos sergėtojai, jie moko mokinius klausti, analizuoti ir kritiškai mąstyti.

Kodėl ši serija yra svarbi

Medijų raštingumas nėra tik įgūdis, tai apsauga.
Suprasdami kas yra klaidinga informacija, kas ją kuria, kodėl ji plinta ir kada/kur ji pasirodo, mes suteikiame mokiniams galimybę:

  • Mąstyti kritiškiau
  • Pristabdyti prieš dalijantis
  • Atpažinti klaidinančius įrašus
  • Apsaugoti save ir bendruomenę internete

Kiekvienas įrašas. Kiekvienas pasidalijimas. Kiekvienas paspaudimas.
Visi jie turi galią formuoti mūsų mąstymą.
Todėl — Pagalvok du kartus.